Skip to content

Haal alles uit je e-mailmarketing met A/B testen!

Wanneer je e-mailmarketing inzet wil je hier natuurlijk optimale resultaten mee behalen. Hiervoor is het van belang om de effectiviteit van je e-mailcampagnes te testen. Dit kan je doen met behulp van A/B testen! Maar wat houdt het eigenlijk in en waarom moet je er gebruik van maken?

Wat is A/B testen?

A/B testen is simpelweg het vergelijken van twee varianten, om te testen welke variant de beste resultaten oplevert. Bij deze methode wordt de testgroep in twee groepen opgesplitst. De eerste groep ontvangt de originele versie en de tweede groep ontvangt de variant. Met A/B testen, test je telkens 1 variabele.

Het doel
Maar waarom zou je eigenlijk gebruik maken van A/B testen. Door het gebruik van deze methode krijg je een beter inzicht in je doelgroep en waar de voorkeuren van je doelgroep liggen. Wanneer je een beter inzicht hebt in je doelgroep, kun jij je e-mailcampagnes nog beter afstemmen op je doelgroep.

Toepassen A/B testen

Nu je een beter beeld hebt van wat A/B testen inhoudt en wat het doel ervan is, is het ook van belang om te weten hoe je het toepast:

  • Begin met jezelf af te vragen wat je gaat testen. Het is van belang om vooraf een doel op te stellen zodat je weet welk elementen je wil verbeteren. Ga je bijvoorbeeld je open rate verbeteren of je CTR.
  • Nadat het doel is vastgesteld, kunnen de twee mailing varianten worden gemaakt.
  • Na het aanmaken van de mailing is het van belang om de testgroep vast te stellen.
  • Analyseer je resultaten! Na de test is het belangrijk om je resultaten te analyseren en om dit te implementeren in je toekomstige e-mailcampagnes.

 

Kom jij er zelf niet helemaal uit met jouw e-mailcampagnes en wil je hier graag hulp bij? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat wij voor elkaar kunnen betekenen!

Like what you read? Kom eens langs! We denken graag met je mee. shakehands