Skip to content

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is SEO en wat is SEA? Afhankelijk van je doelen, product en strategie, kun je een keuze maken tussen het inzetten van SEO of SEA. Maar wat zijn nu de voordelen en nadelen ervan en wat is het verschil?

SEO

SEO gaat over het optimaliseren, aanpassen en verbeteren van je website zodat je online beter vindbaar bent. Denk hierbij aan het aanpassen van de content die op je website staat, de kwaliteit van je website verbeteren, links van en naar je website aanpassen, etc. Door het inzetten van SEO is het mogelijk om meer klanten te bereiken, meer bezoekers en leads te realiseren en meer naamsbekendheid te creëren.

SEA

Het doel van SEA is redelijk hetzelfde als het doel van SEO, namelijk: meer klanten, leads en bezoekers realiseren. Echter wordt dit doel bij SEA op een andere manier behaald. Zo wordt er bij SEA gebruik gemaakt van tekstadvertenties, retargeting, shopping advertenties, etc. Bij SEA worden je doelen dus behaald door middel van betaalde mogelijkheden.

Maar wat is nou het verschil?

Het grootste verschil is dat SEO niet betaald is en SEA wel. Bij SEO leg je de focus op het verbeteren van je website en alles wat daar mee te maken heeft. Bij SEA maak je gebruik van een advertentie tool, namelijk Google ads.

Voor- en nadelen

SEA voordelen

  • Wanneer je met SEA aan de slag gaat zal je snel resultaat zien.
  • Daarnaast heb je controle over wat er te zien is bij jouw zoekresultaten
  • Het is mogelijk om te onderzoeken welke zoekwoorden het beste werken. Door deze zoekwoorden te gebruiken zal je betere resultaten behalen
  • Je kunt targeten op een specifieke doelgroep

SEA nadelen

  • Wanneer je bent begonnen met SEA moet je ermee bezig blijven anders worden er geen resultaten meer behaald
  • Wanneer je ermee start kan het redelijk ingewikkeld zijn. Het is dus van belang dat je kennis hebt van het inzetten van Google ads
  • Het inzetten van Google ads kost geld

SEO voordelen:

  • Het kost niks om met SEO aan de slag te gaan
  • Betere zichtbaarheid online
  • Doordat het tijd nodig heeft om je SEO te verbeteren kunnen concurrenten niet ineens boven jou staan

SEO nadelen:

  • Zoals benoemd heeft SEO tijd nodig. Het duurt dus even voordat je resultaat zult zien
  • Door snelle ontwikkelingen van Google en SEO, moet je er altijd mee bezig zijn en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen
  • Je moet continu bezig zijn met SEO. Hierdoor zal je het beste resultaat behalen

 

Kom jij er niet helemaal uit met jouw SEO of SEA marketing en wil je hier graag hulp bij? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat wij voor elkaar kunnen betekenen!

Like what you read? Kom eens langs! We denken graag met je mee. shakehands