Versla het Instagram algoritme
Help, door het algoritme op social media lukt het mij niet meer om online te groeien! Het algoritme is een onderwerp in de social media wereld waar veel mensen moeite mee hebben. Veel mensen klagen over het feit dat hun bereik minder wordt, dat ze minder likes hebben of minder comments. Maar hoe werkt het algoritme eigenlijk en hoe zorg je ervoor dat je het algoritme kunt verslaan?
Benieuwd naar onze tips? Lees dan snel verder!
Wat houdt het algoritme in?
Het doel van het Instagram algoritme is om de beste en meest passende content te laten zien aan de gebruiker, zodat zij meer plezier beleven en langer op het platform blijven. De content die iemand te zien krijgt is afhankelijk van wat diegene interessant vindt en op wat voor soort content iemand vaak reageert of liked. Maar welke factoren zijn nu van invloed op het algoritme?
Ten eerste krijgen nieuwe posts voorrang op oudere berichten. Instagram toont dus vaker nieuwe berichten die net geplaatst zijn zodat gebruikers geïnteresseerd blijven en altijd nieuwe content krijgen te zien. Daarnaast speelt de relatie die je met iemand hebt ook een belangrijke rol. Like je vaak berichten van een bepaald persoon of comment je regelmatig op iemand zijn berichten? Dan zullen de berichten van deze persoon voorrang hebben op je feed. Of bekijk je bijvoorbeeld vaak de stories van een bepaald persoon. Dan vangt Instagram dit op als een signaal dat je de content van dit account interessant vindt. Ook houdt Instagram er rekening mee waar iemand vaak op zoekt Denk hierbij aan de bekeken hashtags, zoekwoorden en locaties.
Hoe kun je het algoritme verslaan?
Nu je een beter beeld hebt van hoe het algoritme in elkaar zit, is het mogelijk om je strategie hierop aan te passen. Om dit te doen is het van belang om eerst een aantal vragen te beantwoorden:
– Richt ik mij op social media op een specifieke doelgroep?
– Is mijn content speciaal gecreëerd voor mijn doelgroep en vinden zij dit interessant?
– Plaats ik met regelmaat berichten op social media?
– Deel ik content dat interactie stimuleert?
Wanneer je bovenstaande vragen kritisch beantwoord, heb je een beter beeld of jouw content goed is voor het algoritme. Naar aanleiding hiervan is het mogelijk om je content strategie aan te passen zodat deze beter aansluit bij het algoritme.